مقایسه منظومه یوسف و زلیخای جامی با منظومه یوسف و زلیخای خواجه مسعود قمی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه کریمی پرویز
- استاد راهنما بهاء الدین اسکندری محمد رضا موحدی
- سال انتشار 1390
چکیده
داستان یوسف و زلیخا در ادبیات ایران بارها و بارها دستمایه ی شاعران و نویسندگان قرار گرفته است. در این پژوهش تلاش شده است تا دو منظومه ی یوسف و زلیخا ی مولانا عبدالرحمن جامی و یوسف و زلیخای مسعود قمی از منظر روایت، ساختار و آرایه های ادبی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. برای مقایسه ی ساختار روایی دو منظومه پس از مطالعه ی دقیق دو منظومه داستان را به پاره ها و نقش مایه های اصلی آن تجزیه کرده ایم. روش مقایسه هم افزایی دو روایت بوده است ؛ یعنی پاره ها و نقش مایه های مشترک و متمایز را مشخص کرده ایم تا با مقایسه ی کنش های داستانی، میزان شباهت و تفاوت دو روایت بهتر آشکار شود.پس از شناسایی ساختار روایی هر یک از دو منظومه و شباهت ها و تمایز های موجود در آن، کار کرد دو الگوی مهم از الگوهای نوین ساختار گرایی در ادبیات ( الگوی برمون و الگوی پراپ) در این دو منظومه به تفکیک بررسی شده است. مقایسه ی صور خیال ، جایگاه اندیشه و جهان بینی دو شاعر و میزان اثر پذیری از روایت قرآن نیز در دو منظومه به تفکیک بررسی شده است.
منابع مشابه
مؤلفههای سبکی منظومه یوسف و زلیخای خاوری کوزهکنانی
داستان یوسف و زلیخا یکی داستانهایی است که از قرآن مجید به ادبیات فارسی راه یافته و تاکنون دستمایةکار تعداد زیادی از شاعران قرار گرفته است. "میرزا معصوم کوزه کنانی"، متخلص به خاوری تبریزی، از شاعرانی است که در منظومهای جداگانه به این داستان پرداخته است. نگارندگان پس از تصحیح نسخهای از این منظومه جهت شناساندن هرچه بیشتر هنر این شاعر پارسیگوی، به بررسی سبکشناسانه این اثر در سه سطح: زبانی، ...
متن کاملبررسی صور خیال در منظومه یوسف و زلیخای جامی
چکیده: فنون بلاغت شامل علوم و فنونی است که دانش بیان یا صور خیال یکی از آن موارد می باشد. تمامی شاعران برای بیان اندیشه و احساس خود و نیز برانگیختن مخاطب ناچار از استفاده از این علم می باشند. زمانی این امر برای شاعر دست یافتنی و محقق می شود که تخیل را وارد دنیای اشعارش سازد. این تخیل به زبان علمی همان صور خیال است که کارآمد ترین ابزار برای خلق و آفرینش و سنجش یک اثر ادبی است و قدرت تأثیر گذاری...
15 صفحه اولکارکردهای وصف درروایت با تکیه بر یوسف و زلیخای جامی
وصف ابزار برجستهسازی در متن ادبی و محرک عواطف و احساسات مخاطب است. از آغاز شعر فارسی تاکنون، شاعران این عنصر مهم را در همة قالبهای شعری و منظومههای روایی به کار بردهاند. روایت، شیوة ارائة رخداد یا رخدادهاست و در تحلیل روایت عوامل دخیل در روایت، زمان و اجزای روایت، بررسی میشود. در این پژوهش کارکردهای وصف در روایت باتکیهبر منظومة یوسف و زلیخای جامی تحلیل میشود. ابتدا وصفهای موجود در منظوم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023